POZOR !!!

S umiestnením stavby v uvedenej forme a rozsahu nesúhlasíme a vznášame nasledovné pripomienky a požiadavky.
 

Projekt je umiestňovaný v lokalite Dúbracentrum, ktorá je nositeľom esenciálneho, kritického významu z spoločenského hľadiska ako i verejného priestoru.

Jedná sa o centrálny priestor Dúbravky, ktorý je súčasťou, priamo susedí alebo je v tesnej blízkosti:

- hlavnej cesty a hlavného ťahu
- najvyťaženejšej svetelnej križovatky v Dúbravke, križujúcej nosnú radiálu MHD v smere do centra mesta a taktiež v smere na D.N. Ves a Bory, ktorá je prvou svetelnou na vstupe do centra dúbravky v smere z Lamača a taktiež má strategický význam pre obsluhu celej hornej časti MČ Dúbravka
- kultúrneho domu Dúbravka
- kostola Ducha Svätého
- parku v Dúbravke na ul. Pod záhradami
- v blízkosti historicky významnej “starej” Dúbravky
- školských a predškolských zariadení a športovísk
- ústedného pešieho a cyklistického ťahu
- priestorov pravidelne využívaných na spoločenské podujatia, príklad hody

V lokalite má vzniknúť a pri rozvoji byť rešpektované nové centrum spoločenských aktivít.

„Nachádza sa na hlavnej kompozičnej osi -na radiále Saratovská ulica, pozdĺž ktorej má byť „priestor centier spoločenskej aktivity“ (Záväzná časť UPN 2007)" (cit. ZS hl. mesta Bratislavy)

Záväzná časť platného ÚP BA definuje viaceré požiadavky na územie, jeho rozvoj a charakter novej zástavby.

Zámer nereflektuje na lokalitu a nerešpektuje celé znenie záväznej textovej časti ÚP BA. V projekte absentuje pridaná spoločenská hodnota prispevajúca k tvorbe lokálneho centra a projekt nevytvára žiaden kvalitný verejný priestor. Ignorovanie parciálnych zodpovedností pri spolutvorbe centra spoločenských aktivít a dotvárania centra MČ rozvojovými projektami v Dúbracentre považujeme za neakceptovateľné.


Mesto aj mestská časť kladú veľký dôraz, požadujem to zohľadniť aj konkrétnymi rozhodnutiami v rámci kompetencii.

 

 

Výpis vybraných statí záväznej textovej časti z ÚP BA v znení aktuálne platných ZaD
 

Strana 8
Zásady a regulatívy priestorového usporiadania, funkčného využitia a prevádzkového riešenia územia mesta v celomestských súvislostiach
Rešpektovať v rozvoji mestskej štruktúry
* nové centrá spoločenských aktivít v lokalitách Harmincova, Dúbracentrum, ..

Strana 12
Rešpektovať v rozvoji mestskej štruktúry:
· zvyšovanie spoločenskej atraktivity priestorov kompozičných osí a uzlov,
· typické mestské námestia v dotvorení jestvujúcich sídliskových štruktúr a v rozvoji mestskej štruktúry.

 

Strana 15
Územia sídliskových štruktúr

Humanizovať prostredie sídliskových štruktúr:

· mestotvornými priestormi so zohľadnením obrazu mestských častí:

· štruktúrou námestí v uzloch hlavných kompozičných osí v mestských častiach Ružinov, Podunajské Biskupice,

Nové Mesto, Karlova Ves, Dúbravka,...

· vo všetkých dotknutých mestských častiach lokalizáciou výškových budov – orientačných bodov, príp. ich

zoskupení najmä v uzlových priestoroch, so spoločensky hodnotným verejným parterom,

· uplatnením požiadavky pre estetizáciu prostredia urbanistickými prostriedkami, architektonickým riešením i

designom - rekonštrukcie jestvujúcich stavieb a hodnotné architektonické riešenie potenciálnej novej zástavby.
 


Strana 17

Mestské časti severozápadného rozvojového smeru mesta – Karlova Ves, Dúbravka, Lamač,

Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Devín
Rozvíjať a vytvárať:

· v území sídliskových štruktúr mestotvorné priestory štruktúrou polyfunkčnej zástavby, námestí, parkov a zelených cezúr,
· v rozvoji novej bytovej zástavby rôzne typologické druhy málopodlažných foriem zástavby s lokálnymi centrami spoločenského kontaktu, občianskej vybavenosti a verejnej zelene


Strana 17
MČ Bratislava - Dúbravka
Rešpektovať:
· priestory centier spoločenskej aktivity pozdĺž ul. Schneidra -Trnavského a Saratovskej ul. v lokalitách Harmincova, Dúbracentrum, Pod záhradami - Alexyho ul., Bagarova -Hanulova ul., Pri kríži, Saratovská – sever

Strana 48
PODMIENKY FUNKČNÉHO VYUŽITIA PLÔCH – kód 501
Územia slúžiace predovšetkým pre umiestnenie polyfunkčných objektov bývania a občianskej vybavenosti v zónach celomestského a nadmestského významu a na rozvojových osiach, s dôrazom na vytváranie mestského prostredia a zariadenia občianskej vybavenosti zabezpečujúce vysokú komplexitu prostredia centier a mestských tried.
Podľa polohy v organizme mesta je to prevažne viacpodlažná zástavba, v územiach vonkajšieho mestamálopodlažná zástavba. Podiel bývania je v rozmedzí do 70 % celkových podlažných plôch nadzemnej častizástavby funkčnej plochy. Zariadenia občianskej vybavenosti sú situované predovšetkým ako vstavané zariadenia v polyfunkčných objektoch.
Súčasťou územia sú plochy zelene, vodné plochy ako súčasť parteru, dopravné a technické vybavenie, garáže a zariadenia pre požiarnu a civilnú obranu.

SPOSÔBY VYUŽITIA FUNKČNÝCH PLÔCH

prevládajúce

- polyfunkčné objekty bývania a občianskej vybavenosti

prípustné

V území je prípustné umiestňovať najmä :

- bytové domy

- zariadenia občianskej vybavenosti zabezpečujúce vysokú komplexnosť prostredia centier a mestských

tried:

- zariadenia administratívy, správy a riadenia

- zariadenia kultúry a zábavy

- zariadenia cirkví a na vykonávanie obradov

- ubytovacie zariadenia cestovného ruchu

- zariadenia verejného stravovania

- zariadenia obchodu a služieb

- zariadenia zdravotníctva a sociálnej starostlivosti

- zariadenia školstva, vedy a výskumu

- zeleň líniovú a plošnú

- vodné plochy ako súčasť parteru a plôch zelene

- zariadenia a vedenia technickej a dopravnej vybavenosti pre obsluhu územia
 

 

Architektonické / urbanistické / funkčné riešenie


„Architektonické a funkčné riešenie objektov musí zohľadňovať tvorbu kvalitného verejného priestoru." (cit. záväzné stanovisko hl. mesta Bratislavy k predmetnej investičnej činnosti)

Nesúhlasíme s využitím vnútrobloku výhradne na exteriérové parkovanie. Požadujeme presunutie parkovania pod úroveň terénu do podzemnej garáže a vytvorenie spoločensky atraktívneho priestoru s vysokou pobytovou kvalitou.
Dúbracentrum je už aktuálne stigmatizované exteriérovým parkovaním - LIDL, Billa, Okresný súd. Exteriérové parkovanie namiesto kvalitného vnutrobloku taktiež vytvára nepriechodnú bariéru, delí územie Dúbracentra, znižuje jeho priechodnosť, čo v kontexte lokality považujeme za neakceptovateľné.

Okrem nedostatočného riešenia ponuky parteru ho charakterizuje nesprávna orientácia - žiadame o signifikantn úpravu ponuky a orientácie parteru.
„Uličný parter je najväčšou charakteristikou mestského prostredia a jeho tvorba je jeho základom aj zo strany Saratovskej ulice. V zmysle ÚPN vytvoriť podmienky pre tzv. živý parter." (cit. záväzné stanovisko hl. mesta Bratislavy k predmetnej investičnej činnosti)

Plánované umiestnenie detského ihriska v priamom kontakte s parkujúcimi vozidlami, v priestore s vysokou koncentráciou karciongénnych exhalátov, priameho a reflektovaného slnečného žiarenia, považujeme za neakceptovateĺné a žiadame jeho premiestnenie, ideálne do vnútrobloku.

Požadujeme umiestnenie smetných nádob mimo pešieho ťahu a minimalizovať ich estetický, hygienický a zápachový dopad.

Novú kioskovú trafostanicu žiadame z estetického hľadiska nahradiť zapustenou.

Vedľa predajne Lidl na susednom pozemku existujú viaceré frekventované pešie ťahy vedúce od a k občianskej vybavenosti či bývaniu obyvateľov vrchnej časti Dúbravky.  Požadujeme zachovanie existujúcich a vytvorenie bezpečných a komfortných peších a cyklistických ťahov - v oddelenej, segregovanej forme.

Žiadame zabezpečiť bezkolíznu, bezpečnú a komfortnú priechodnosť územia - o.i. z dôvodu blizkosti škôl, škôlok.

Riešenie zmiešaného pohybu peších/cyklistov/automobilov žiadame minimalizovať s cieľom zabezpečiť bezpečný pohyb obyvateľov a návštevníkov Dúbracentra. Umiestnenie výjazdu a vjazdu vozidiel z parkovísk do priestoru s vysokou frekvenciou pohybu peších žiadame odstrániť kvôli kolíznosti.

Komunikačnú časť verejného priestoru žiadame riešiť  bezbariérovo (bez  obrubníkov, delenie rôznym druhom dlažby, živými plotmi a pod.).

Funkcia bývania je vďaka apartmánom (ktoré sa zo skúsenosti využívajú analogicky k bytom) plánovaná v oveľa väčšom rozsahu ako dovoľuje ÚP BA.

Tým je zároveň ochudobňovaný priestor o iné, podľa ÚP BA preferované funkcie.

Navrhované funkčné využitie neúmerne zaťažuje lokalitu monofunkciou bývania, spoločensky akceptovateľne kategorizovateľná OV, definovaná ako komercia, je v rozsahu len cca 2% ( komerčné prevádzky + správa objektu:  186m2).

Žiadame hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, ako kompetentý orgán o stanovisko, či možno apartmánmi nahradzovať občiansku vybavenosť, obzvlášt v takto exponovanej centrálnej časti, a či projekt zabezpečuje vysokú komplexitu prostredia.
Žiadam hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava o prehodnotenie vydaného záväzného stanoviska k investičnej činnosti.

Žiadame o koordináciu zámerov v priamom okolí s cieľom čo najvhodnejšieho synergického efektu a preukázanie tejto koordinácie.

Na susedných pozemkoch evidujeme ďalší investičný zámer, „Komplex bývania a občianskej vybavenosti, Saratovská ul., Bratislava“, (v mieste bývalej Slovenskej pošty). Upozorňujeme, že sa vyžaduje vzájomná koordinácia zámerov v území.  (cit. záväzné stanovisko hl. mesta Bratislavy k predmetnej investičnej činnosti)

Zároveň žiadam mestskú časť, aby ako stavebný úrad v územnom konaní ( a nielen) zohľadnila aj iné požiadavky verejného záujmu a záujmu mestskej časti, vyplývajúcich z umiestnenia zámeru v ťažiskovej polohe ústredného priestoru mestskej časti.

 

 

Životné prostredie
 

Zámer je umiestňovaný výhradne na aktuálne zelenej, nezastavanej ploche.

Z dôvodu už nepopierateľných dopadov klimatických zmien potvrdených na úrovni odborníkov, štátnej aj mestskej správy, žiadame preukázanie plánu a následné dodržanie výraznej implementácie prvkov zmierňujúcich dopady klimatických zmien.
(Stratégia adaptácie Slovenskej republiky na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy, Akčný plán adaptácie na nepriaznivé účinky  zmeny  klímy  na  území  HMSR)

Konkrétne riešenia sú navrhované aj v ZS mesta.

Spevnené  plochy,  vrátane  parkovacích  plôch  požadujeme riešiť v maximálnej  možnej  miere materiálom priepustným pre zrážkovú vodu, (napr. zatrávňovacími tvárnicami).

V maximálnej miere požadujeme zrážkové vody udržiavať v záujmovom území.

Žiadame riešiť projekt  sadových  úprav  vyváženou  kombináciou zelene - viď ZS mesta.

Požadujeme riešenie striech ako vegetačných aj z dôvodu zmiernenie dopadov na okolité objekty – aktuálne bytové domy pod Záhradami 26.

Žiadame preukázať aj parciálnymi výmerami jednotlivých blokov, dodržanie koeficientu zelene a indexu zastavaných plôch aj po zapracovaní všetkých pripomienok účastníkov konania, mesta i mestskej časti.
 

Požadujeme preukázať dopad stavby – podzemných podlaží – na pohyb podzemných vôd v okolí.

Ziadame vytvorenie tieneneho priestoru – idealne aleje pozdlz saratovskej aj pod zahradami.

 

 

Doprava


Požadujeme zachovanie a vytvorenie bezpečných a komfortných peších a cyklistických ťahov - v oddelenej, segregovanej forme.

Saratovskou ulicou prechádza hlavná mestská cyklotrasa  R11 – Dúbravská radiála. Žiadame predložiť návrh na a realizovať opatrenia pre cyklistov umožňujúce bezpečné a bezkolízne napojenie cyklistov na a z uvedenej cyklotrasy. Vnútroblokové cestičky pre cyklistov požadujem napojiť na existujúcu cyklistickú infraštruktúru. Žiadame o umiestnenie dostatočného počtu cyklostojanov.
Žiadam vybudovať moderné, kryté pouličné cyklistické státie pre návštevníkov, vždy vo vzájomnom odstupe do 100 metrov kapacity, každé státie min. 2 cyklostojanov (4 bicyklov), typ stojan obrátené U. V podzemných garážach žiadam vybudovať bezpečné státie pre parkovanie bicyklov s navádzaním piktokoridorom od všetkých okolitých cyklotrás pre zamestnancov a obyvateľov v dostatočnom pomere k počtu parkovacích miest pre automobilovú dopravu – zohľadnujúc ÚGD Bratislavy a best practice, ktoré preferujú alternatívne druhy dopravy pred IAD.

Pre chodcov požadujeme chodníky v šírke aspoň 2-4 m (nie minimálny, neakceptovateľný rozmer 1,5 m, platný iba v zúžených podmienkach) na všetkých trasách v rámci zámeru.

Priechody pre chodcov žiadame riešiť v úrovni chodníkov ako bezbariérové. Bezbariérovú úpravu žiadame vykonať podľa TP 10/2011.

Ulica  Pod  záhradami: V  súčasnosti  pozdĺžne  parkovanie  žiadame  riešiť  v zmysle zjednoteného uličného profilu“ v nadväznosti na okolité IZ v spolupráci s MČ, -pás stojísk pozdĺžneho  parkovania  v  kombinácii  s  výsadbou  stromovej  aleje  a  pešími  komunikáciami nadväzujúcimi na priechody pre chodcov a vstupy do územia.

Dopravno-kapacitné posúdenie (DKP) považujem za medzičasom neaktuálne a žiadam o jeho prepracovanie.

DKP bolo spracúvané v roku 2016 a nereprezentuje už súčasný stav - z hľadiska aktuálnych intenzít dopravy a taktiež plánovaných výhľadových investícií.

V MČ Dúbravka existujú viaceré ulice v blízkom okolí zámeru, ktoré by boli ovplyvnené dopravou generovanou plánovanou zámerom. Jedná sa o ulice Na vrátkach a Trhová v spodnej časti MČ Dubravka a ulice Jadranská, Koprivnická,Pod záhradami v vrchnej časti.Tieto ulice nespĺňajú parametrami ani charakterom zástavby aktuálne využitie, keď sú používané ako obchádzkové trasy hlavných ťahov a ktorých aktuálne zaťaženie nie je udržateľné. Nutná reorganizácia dopravy so zreteľom na udržateľnosť a best practice bude viesť k prerozdeleniu intenzít na jednotlivých ťahoch a žiadam o zohľadnenie tohoto stavu v DKP.

Z hľadiska statickej dopravy uvedená investícia - s navrhovaným vyvýšeným priechodom pre chodcov a zánikom priestoru pre parkovanie vozidiel spôsobí negatívnu bilanciu počtu PM.

Na 108 jednotiek (byty + apartmány/ubytovacie zariadenie) zámer navrhuje 113 PM, na pokrytie celej statickej dopravy pre daný zámer (obyvatelia, návštevy, komercia, stojiská pre ŤZP), pričom park. státie bude povolené len na súkromných miestach. Obyvateľom okolitých bytových domov projekt pripraví o viaceré existujúce parkovacie miesta.

Priamo cez ulicu Pod záhradami plánuje vlastník pozemkov Retkins vybudovať rezidenčný projekt, ktorý dodatočne priťaží dynamickej a statickej doprave v oblasti.
Na susednom pozemku je evidovaný zámer spoločnosti MACHO Developing, ktorý zatiaľ plánuje násobne vyšší počet PM ako investícia Na Lúke.

Z týchto dôvodov považujeme za nutné, koordinovať aj dopravné riešenie a napojenie v takto dôležitej oblasti a žiadame magistrát ako vlastníka a správcu komunikácií o koordináciu.

Žiadam MČ o vytvorenie separátnej zóny parkovacej politiky v rozsahu pozemku, na ktorom sa zámer nachádza, s cieľom minimalizovať dopad na okolitú statickú dopravu a obmedzenie presunu zodpovednosti na magistrát a mestskú časť.

 

 

 

Vlastníci bytov a nebytových priestorov Pod Záhradami 2/A, 841 02 Bratislava

podzahradami2a@gmail.com

 

                                                                                              Mestská časť Bratislava-Dúbravka

                                                                                Stavebný úrad Žatevná 2

                                                                     844 02 Bratislava

Bratislava, 23.05.2019

VEC: Námietky účastníka k územnému konaniu

V súlade s Oznámením o začatí územného konania podávame týmto

námietky

k vydaniu územného rozhodnutia na umiestnenie stavby

Polyfunkčný dom Na lúke“.

 Vyjadrenie podávame ako účastník konania, keďže rozhodnutím vo vyššie uvedenom konaní môžeme byť priamo dotknutý na svojich právach.

Nesúhlasíme s umiestnením stavby a podávame nasledovné námietky: 1/ na parcele č.1437/30 máme situovaný hlavný uzáver vody pre obidva bytové domy Pod Záhradami 2 a Pod Záhradami 2A, čo sme písomne niekoľkokrát upozorňovali úrad na poškodzovanie niekoľkotonovými nákladnými autami s kolotočmi. Prípojku vody ktorú máme pod komunikáciou sme niekoľkokrát opravovali na vlastné náklady, ktorá je poškodzovaná hlavne ťažkými kamiónmi od Lidla. Premávka na tejto ceste je do začiatku vyučovania a po vyučovaní Britskej školy na Pekníkovej neúnostne frekventovaná. Nevieme si predstaviť výjazd 113 automobilov z navrhnutého objektu, čím sa podstatne zhorší dopravná situácia, prašnosť a hluk.

2/ parkovanie motorových vozidiel sa zhoršilo hlavne uzatvorením parkoviska pred Billou Saratovská. Dopravné napojenie sa navrhuje z ul. Pod záhradami, ktorá je v kruhovom objazde ráno z časti príjazdu zo starej Dúbravky preplnená.. Dopravné napojenie navrhujeme z ulice Saratovskej, tam hluk a zhoršenie životných podmienok nikto nepocíti.

3/ zhoršujú sa podmienky bývania a rušenia nočného kľudu, na tejto stavbe sa navrhuje 43 apartmánov a kaviareň s čim nemôžeme súhlasiť. Stačí nám počas hodov ako nie sú zabezpečené odpadkové koše, mládež podgurážená alkoholom robí okolo bytovky hygienickú potrebu a ničí náš majetok tým, že nám poškodzujú fasádu...

Spoločenstvo vlastníkov bytov Pod záhradami 2/A nesúhlasí“ so stavbou „Polyfunkčný dom na lúke“.

Vlastníci bytov a nebytovych priestorov Pod záhradami 2/A